Bureau op Orde
Professional Organizer
Marjon Flobbe is adviseur en begeleider in het op orde brengen van administratie en huis
Particulieren
Voor wie?
-
Mensen die problemen hebben met het verkrijgen van rust, tijd en ruimte.
-
Mensen die geen keuzes kunnen maken in wat weg kan en wat moet worden bewaard.
-
Mensen die te maken hebben met rouwverwerking, veranderingen in hun woonsituatie en/of de lat zo hoog leggen dat het hen niet lukt een begin te maken met ordenen en opruimen.
-
Mensen die hun nabestaanden goed willen achterlaten door middel van een nalatenschapsdossier.
Ik begeleid mensen in het proces om in kleine stapjes keuzes te maken en tot een duurzaam resultaat te komen door het geven van handvatten richting verandering.
Wat is het probleem?
Eigenlijk weet je wel dat het een chaos is in je huis en in je hoofd. Het opruimen en herordenen van je huis vol met spullen en een ongeorganiseerde administratie wil maar niet lukken. Dit is heel begrijpelijk.
-
Veel spullen in je huis hebben een verhaal. Je hebt dat ene boek van je partner gekregen, je zoon heeft die tekening gemaakt toen je ziek was, je dochter heeft die prijs gewonnen op school. Je bent daardoor gehecht aan de spullen in je huis. Voor je gevoel kan je niets van dit alles weggooien.
-
Verlieservaringen (bijv. door het overlijden van je partner, scheiding, ontslag, kleiner moeten gaan wonen) en de daarmee gepaard gaande rouw spelen een grote rol in het niet verder kunnen komen. Je blijft steken in een situatie van chaos in je huis en in je hoofd.
Het uitzoeken, ordenen en wegdoen van spullen en administratie is voor veel mensen ook niet niks. Ze zien het als niet leuk en het is zoveel dat er geen beginnen aan is. Er zijn ook andere psychologische oorzaken aan te wijzen.
-
Je weet nooit wanneer je die spullen nog eens nodig hebt. Je zult zien dat je iets nodig hebt, wanneer je het net hebt weggedaan.
-
Je hebt heel veel geld betaald voor bepaalde spullen, dus je laat ze liever ongebruikt in de kast dan ze weg te doen.
-
Opruimen is lastig, omdat je de voor jezelf gestelde doelen niet haalt. Wanneer je je hebt voorgenomen 10 dingen te doen op een dag en je doet er maar 7, dan heb je toch een vervelend gevoel, omdat je 3 dingen níet hebt gedaan. Je voelt dat je tekort bent geschoten. Je stelt volgende opruim- of organisatieklussen daarom maar uit, want je wilt dat nare gevoel niet.
Wat gaan we doen?
Ik kijk samen met jou wat precies je hulpvraag is. Zit je in de verdrietige omstandigheid dat je afscheid hebt moeten nemen van je partner, word je door een scheiding gedwongen kleiner te gaan wonen of is er een andere aanleiding die je dwingt tot actie, dan kunnen we samen op een gepaste wijze door de spullen heen. Jij bepaalt onder mijn begeleiding wat je bewaart, weggeeft of weggooit.
Is je huishouden een rommeltje, loop je niet alleen constant achter je kinderen maar ook achter jezelf aan, dan gaan we aan de slag op het gebied van timemanagement. Wat ga je wanneer doen en hoe kunnen je eventuele huisgenoten hier hun bijdrage aan leveren. Zo wordt het overzichtelijk en leuk voor jou en je gezin.
Door overzicht te krijgen in je functioneren en na te denken over wat jij nu echt belangrijk vindt, zul je zien dat er structuur komt in je leven, wat weer leidt tot veel meer rust in je hoofd.
​
Nalatenschapsdossier
Wat ik naast hulp in het ordenen van je huis, je administratie en je hoofd ook aanbied, is het opstellen van een nalatenschapsdossier. Hierin staan alle zaken die belangrijk zijn voor degenen die na je overlijden achterblijven. Dit maakt het eenvoudiger voor de door jou aangewezen personen zaken af te handelen.
Duurzame oplossing voor een duurzaam resultaat
Ik kom niet met opruimdozen bij je langs of haal de bezem door je huis en vertrek weer. Ik werk samen met jou aan een duurzame oplossing. Ik geef je handvatten voor gedrag wat je niet van nature hebt meegekregen. Natuurlijk kunnen we om te oefenen met dozen aan de slag, maar het is de bedoeling dat jij weet hoe je orde op zaken stelt, zodat je het in de toekomst zelf kan doen. We maken samen een begin met het scheppen van orde en structuur.
Allerbelangrijkst
Bovenal bepaal jij! Jij bepaalt het tempo, de richting en welke keuzes je maakt. Ik begeleid je daar uiteraard bij.